Fler vill ha pengarna tillbaka vid tågförseningar

26914225_10215220333564672_1786459876_n
Desirée Jonsson

Ökade förseningar och inställda tågturer i Norrtågsområdet har bidragit till fler reklamationer rapporterar VK.  Som drabbad har du rätt till ersättning.

En av de som påverkats av förseningar och inställda turer är Magnus Karlsson, som berättar för VK att han fått reklamera ett 20-tal resor nu i januari. Den första reklamationen skedde efter en 5 timmar lång försening av den vanligtvis 10 minuter långa tågresan mellan Hörnefors och Nordmaling. Karlsson upplever att det skett en försämring med tågresorna sedan den 10:e december 2017.

– Inte en av de turer jag planerat att åka med under 2018 har gått i tid. Ungefär hälften av tågturerna har varit inställda och resten har varit försenade, berättar Karlsson till VK.

Problem med tågtrafiken innebär att resorna blir dyrare, tar längre tid och kan bli omständiga. Karlsson har fått införa en ny rutin eftersom att han inte längre kan lita på om tåget är i tid.

Vid reklamation

Mats Gustafsson, vd för Tågkompaniet som är operatör för Norrtågstrafiken, rekommenderar att resenärer som drabbats av inställda turer och förseningar ska reklamera dessa. Detta kan du göra via ett formulär på Norrtågs hemsida.

VK rapporterar också att du som tågresenär, efter 20 minuters försening har rätt till ersättning för 50% av biljettpriset. Ju längre förseningen är, desto mer ökar prisavdraget och vid 60 minuters förening får du tillbaka hela 100% av biljettpriset. En reklamation kan göras upptill två månader efter att resan skulle ha genomförts.

Desirée Jonsson,   Angelica Säfvenberg

 

Redaktionen