Rapunzel tiger efter Uppdrag Gransknings reportage

Löshårsjätten Rapunzel of Sweden vill inte svara på några frågor kring vilka leverantörer de samarbetar med och vad som menas med “Etiskt löshår”, som de säljer på sin hemsida. Detta efter Uppdrag Gransknings reportage om löshårsindustrin, som sändes på onsdagskväll.

”Ett av nordens ledande löshårsleverantörer”. Så beskriver sig det grundade företaget i Umeå, Rapunzel of Sweden på sin hemsida och som ingår i den löshårsindustri Uppdrag Granskning kollat närmare på. Rapunzels marknadschef Eva Fraenkel vill inte kommentera reportaget när Aspiranten pratar med henne.

– Vi såg reportaget och vill inte kommentera, säger hon.

Usla förhållanden
Uppdrag Granskning besökte Indien där en stor del av löshåret på marknaden kommer ifrån. De rapporterar bland annat om anställda på fabriker som tjänar knappt fyra kronor om dagen och om hår som samlas upp från hårborstar och soptippen, för att sedan säljas och slutligen hamna på den svenska marknaden.

Enligt Rapunzels hemsida kommer håret de säljer i huvudsak från Kina eller närliggande länder som Vietnam, men också från nordöstra delar av Europa. Till exempel Ryssland. De vill alltså inte berätta vem de köper löshåret av, bara från vilket land det kommer ifrån. De tar även upp på hemsidan att de kontinuerligt besöker sina leverantörer och på frågan hur ofta, vill Eva Fraenkel inte gå in på det ytterligare.

– Det behöver jag inte berätta om.  Vi har en person som arbetar i Kina åt oss och vilka leverantörer vi samarbetar med kommer vi inte heller berätta, av konkurrensskäl, berättar hon och fortsätter.

– Vi åker dit för att vi har en relation till våra leverantörer. Vi vill kika på nya produkter, följa upp och så vidare.

Etiskt hår
Uppdrag Granskning rapporterar om att benämningen ”Etiskt hår” ofta förekommer bland företag som säljer löshår, ett begrepp som är svårdefinierat. Där är Rapunzel heller inget undantag och på frågan vad Rapunzel menar med ”Etiskt hår” hänvisas Aspiranten till hemsidan. Där står det;

”Rapunzel strävar efter att alltid leverera produkter och tjänster av högsta kvalitet där produkterna tagits fram med såväl etisk som miljömässig hänsyn.”

Enligt Rapunzel finns det heller ingen efterfrågan bland kunderna att  veta vart håret kommer ifrån.

– Det är ingen hög efterfrågan från kunderna att veta vart håret kommer ifrån. Det är journalister eller konkurrenter som vill veta, berättar Fraenkel.

E-handelsbolaget Rapunzel of Sweden grundades 2007 av Umeåbon Ida Backlund, då 22 år gammal tillsammans med Stefan Lövgren. Företaget säljer löshår via internet världen över och har en handfull butiker i Sverige, en i Finland och omsatte 128 miljoner kronor 2015.

Maja Andersson