Sagolik föreställning till Umeå

För två månader sedan spelades föreställningen för första gången någonsin. Denna helg befinner den sig i Umeå. Västerbottensteaterns Glupahungern hoppas kunna trollbinda sin publik.
Det är ett experiment i att vidga begreppet berättarteater, säger teaterns VD Fransesca Quartey.

Det är enbart fyra föreställningar kvar att spela av en av Västerbottensteaterns vårproduktioner, Glupahungern. Men pjäsen spelas inte enbart på teaterns säte i Skellefteå. De två kommande föreställningarna visas på Umeås folkets hus. Fransesca Quartey räknar också med att det kommer vara ett välbesökt evenemang.

− Umeå brukar ha en kulturintresserad publik. Jag tror att de kommer ta emot föreställningen med öppenhet, säger hon.

Att återvända är centralt
Föreställningen, som kretsar kring karaktären Ingrid och utvecklas från henne, bär på många teman förklarar regissören Lillemor Skogheden. 

− Ett centralt tema är att återvända och att försvinna bort. Vad är det som lockar oss att kasta oss ut i det okända och vad är det vi återvänder till? 

Regissören fortsätter med att berätta att både hon och skådespelerskan Ellenor Lindgren varit måna om kopplingen till naturen och det sagolika i berättelsen. Att döma av publikens reaktioner har det också varit ett vinnande koncept. 

− Jag har hört av publiken att de kände att de sögs in i en annan värld, berättar Lillemor Skogheden. 

− Tid och rum försvinner när man hör Ellenors berättelse, påstår Fransesca Quartey. Hon menar att föreställningen har fångat publikens intresse. Regissören håller med även hon. 

− Den verkar ha landat i publiken på ett sätt som jag önskat.

 

Johanna Salo

Redaktionen