Skarp kritik mot Junckers uttalande om euron

EÙ-kommissionens ordförande vill se euron införd i Sverige

EU-kommissionens ordförande Jean Claude Juncker får kritik från EU-experter i Bryssel för sina åsikter om eurons vikt i EU. Juncker tryckte i sitt tal i europaparlamentet på att de länder som inte redan har euron borde införa den så snart som möjligt.

– Euron är avsedd att bli hela EU:s valuta, sade Juncker.

Som uppmuntran till bytet vill Juncker se ekonomiskt stöd för att underlätta för resterande EU-länder. Detta så att länderna ska kunna “komma ikapp ekonomiskt”. EU-kommissionens vice ordförande Valdis Dombrovskis mildrade samtidigt intrycket av tvång genom att twittra att ”Euroområdet bör vara öppet för alla länder.”

Dock fick Junckers uttalande skarp kritik från experter i Bryssel. Fredrik Erixon, grundare av EU-tankesmedjan Ecipe, ser problem med ordförande Junckers uttalanden:

– Aptiten i de flesta EU-länder utanför den gemensamma valutan för att ansluta sig till den är i princip obefintlig. Om Junckers idé är att politiskt forcera frågan om att de ska ansluta sig skapas nya politiska kriser, säger han till Dagens Industri.

Erixon tror inte på att frågan skulle få stöd i Sverige eller någon av de andra EU-länderna.

– Det finns inte på kartan att Sverige skulle vilja ta ett varv till om att ansluta sig fullt till euroområdet – och det är än mindre osannolikt i länder som Polen, fortsätter han.

Det återstår att se hur europamedlemmarna kommer agera om euron men en sak är säker, det råder delade meningar i hela Europa.

Oscar Söderström