Sociala medier sprider din information

Hur använder sociala medier din privata information och kommer sociala medier påverka det svenska valet 2018? Jesper Enbom, medieforskare vid Umeå universitet, tror partier kommer utnyttja användares information från sociala medier. 

Jesper Enbom arbetar nu med det tre år långa projektet iAccept.
Jesper Enbom arbetar nu med det tre år långa projektet iAccept.

Jesper Enbom är i full gång med forskningsprojektet iAccept där de talar om mjuk övervakning. Genom att skapa konton på sociala medier accepterar och  sprider vi vår information till respektive medie. Därefter kan till exempel Facebook sälja din information till företag, men även politiska partier. Inlägg du tryckt like på och dina svar i personlighetsundersökning används för att samla information. Mjuk övervakning innebär alltså att aktörer kan få tag i din privata information.

Kommer påverka valkampanjer

— Det kommer förändra hur valkampanjer drivs, säger Enbom och berättar om sin del av forskningen där fokus är politik. I samband med det svenska valet 2018 tror Enbom att partierna kommer använda informationen som framför allt sociala medier kan erbjuda. Han påpekar att partierna idag är mer benägna att använda sociala medier. Kanske kommer skräddarsydda budskap via sociala medier vara en del av valkampanjerna.

Svårt att skydda sin personliga information

— Det finns folk som försöker skydda sig, berättar Enbom och menar de som inte vill dela med sig av privat information. Men frågan är om det verkligen går. Facebook är idag mer än ett socialt medium. Det är där många kommunicerar med större delen av sin bekantskapskrets, tar del av information och deltar i forum. Samtliga medlemskap på internet är omöjliga att ha om en ska hindra spridning av sin personliga information, allt från konton på Netflix till Ica-medlemskap.

 

— I nuläget kan jag inte ta bort Facebook, säger en student från Umeå universitet och berättar att det är där hon kommunicerar med klasskompisar.

— Jag flyter med strömmen men reflekterar över hur det framställer mig, svarar Enbom på frågan hur han själv hanterar sin personliga information. Han har Twitter, Facebook och tackar sällan nej till erbjudande till medlemskap.

Medvetna men skrämda studenter

När jag frågade några studenter vid Umeå universitet kände många till hur Faceboook hanterade deras information.

— Man tänker inte så mycket på det men det är skrämmande, uppger en student.

Trots att många studenter känner till hur Facebook sprider information är de tvungna att behålla sina konton på sociala medier. Dessutom förstår flera att företag köper tillgångar via Facebook och beskriver det som ”smart” och ”en naturlig förlängning” av marknadsföring.

Hanna Grimgard

 

 

Redaktionen