Dålig mobiltäckning i Bostadens nya lägenheter skapar problem

telefonbild

På flera platser i Bostadens nybyggda lägenheter på Böleäng saknas mobiltäckning och det är svårt att ringa in eller ut. Vid till exempel akuta situationer kan det vara omöjligt att få hjälp.

Det handlar om nio stycken nybyggda lägenhetshus på Tranbärsvägen, Nyböleäng i Umeå. De första var inflyttningsklara i november förra året, och det är vem som helst som har möjlighet att flytta in. Lägenhetshusen är så kallade kombohus, det vill säga standardiserade flerbostadshus som är mycket energisnåla med minimalt underhållningsbehov.

Stora problem med att ringa 

Men problem har uppstått i samband med att hyresgästerna flyttat in, då det inte går att ringa från vissa delar av huset. En person som upplevt detta är hyresgästen Christina Svensson.

– Ja, vi har ingen mottagning. Ringa ut brukar gå bra men då måste vi stå på en viss fläck. Det svåra är att ta emot samtal. Men jag tycker egentligen inte att det är ett problem, det är bara halvkasst.

Bostaden känner till problemet och bekräftar att de fått in klagomål.

– Ja, det känner vi till att det i vissa nyproducerade lägenheter kan vara ett problem. Det gäller inte alla men några, säger Hanna Olsson.

Arbetar aktivt för att lösa problemet

Kombohusen är byggda av betong, där syftet med huset är att det ska hålla tätt och inte släppa ut värme för att bli så energisnålt som möjligt. Men tätheten gör att det blir en bunker som inte går att ringa från. Enligt Bostaden arbetar dem aktivt för att lösa problemet.  Ett alternativ kan vara att ringa wifi-samtal.

– Det enklaste sättet att lösa detta på är att ringa via sitt wifi-nätverk hemma, då är det såklart en fråga om alla har wifi hemma. Det här är något nytt men jag kan se det här som en självklarhet om 1 och 2 år, säger Anton Wernqvist, IT-tekniker för Bostaden AB.

Tekniken fungerar ännu dock inte för alla. I nuläget är det endast Telia och Tele2 som stödjer funktionen och då gäller det även bara vissa telefonmodeller. Wernqvist vill vänta och se om tekniken kan hjälpa de drabbade.

– Vi vill inte vara tondöva men måste också se om det blir ett fortsätt problem när wifi-samtal slår igenom. Det är jättemycket som händer på den här sidan och jag tror att man ska ha lite is i magen innan man gör stora investeringar på teknik som är gårdagens teknik, säger han.

Om man som hyresgäst upplever problem med täckningen föreslår Hanna Olsson att man ska vända sig till sin teleoperatör, då det inte är Bostaden som tillhandahåller tjänsten wifi-samtal, utan operatörerna själva. Olsson påpekar också att Bostaden kan gå ut med information om hur man ska gå tillväga.

Tycker ni på Bostaden att man som boende i de nyproducerade lägenheterna på Tranbärsvägen på Böleäng, behöver vara oroliga eller känna oro över att inte kunna nå SOS alarm i hela lägenheten vid akuta fall?

– Oavsett var man bor så kan det finnas platser där man inte har bra mobiltäckning. Om det är så att det inte finns någon täckning överhuvudtaget så tycker vi att man ska prata med mobiloperatören  och titta på alternativa lösningar som wifi-samtal och fast IP-telefoni, säger Hanna Olsson.

Stina Bergström, Jenny Kejerhag