Vad är grejen med VR-glasögon?

Så här kan det se ut när VR-glasögon används.
Pixabay
Så här kan det se ut när VR-glasögon används.

Årets julklapp presenterades den 22 november och visade sig vara VR-glasögon, men vad är det egentligen? Användningsområdena är många och det förenar både nytta med nöje.

VR är en förkortning för Virtual Reality, alltså virtuell verklighet. När denna VR-teknologi anpassas för glasögon så kan användaren se en skapad verklighet genom dessa glasögon, istället för att se den existerande verkligheten. Det kan röra sig om allt från tv-spelsvärldar, historiska skildringar som kommer till liv eller något så bekvämt som att gå på lägenhetsvisning hemifrån. Med VR-glasögon som hjälpmedel kan man alltså känna sig som en del av en annan värld för en stund.

Teknologin med VR kom redan under 1990-talet då det talades om en revolution inom den medicinska vetenskapen. Framtidstron på den tiden var att VR skulle användas för att exempelvis snabbare förbättra motoriken inom rehabilitering och sjukgymnastik. Det rådde under 90-talet många olika åsikter om just VR tekniken som fick utstå mycket kritik för att det skulle bidra till att människor blev mer apatiskt sinnade istället för att på ett enklare sätt utbilda. Har ni 21 minuter över så kan jag varmt rekommendera den här dokumentären om VR från 1993 som tar upp många intressanta frågor om framtiden (nåja) gällande VR.

Idag verkar dock VR vara på väg att bli nästa stora upplevelse inom framför allt spelindustrin.
Inom spelindustrin och även filmvärlden kan denna teknologi få ett stort uppsving med tanke på de stora möjligheterna med att upptäcka enorma världar där endast fantasin sätter gränserna. Inom just nöjesbranschen har framför allt tv-spels jätten Playstation kapitaliserat med att vara först på bollen gällande VR för spel. Nog för att det funnits tidigare satsningar redan på 90-talet, men inget banbrytande direkt.

Något som jag själv ställer mig både skeptisk och optimistisk till. Glädjen är total då jag som både teknikintresserad och inbiten gamer sätter mig in i fenomenet allt mer. Men det är inte det enda jag känner. Jag känner även en viss oro för att morgondagens teknik ska bli beroende av VR-teknologin och att majoriteten av nöjes/underhållningsbranschen ska anpassa sig efter rådande flugor. Jag tror själv att VR-glasögon kan vara påfrestande i det långa loppet och att både ögon och sinne blir tröttare av längre perioder med underhållning.

Missförstå mig inte, jag förstår att VR-glasögon som tillbehör kan vara ett av de mest fantastiska tekniska genombrotten för spelindustrin på flera år. Inte sedan Nintendo Wii med sina sensorbaserade kontroller har det kommit något som varit i närheten av att använda dagens teknologi på ett banbrytande sätt. Vem vet, kanske är det bara jag som är gammalmodig och vill sitta ned framför mitt tv-spel, med en vanlig handkontroll i handen och avnjuta spelet samtidigt som jag kan ta del av verkligheten runt mig. Å andra sidan finns det en viss lockelse med VR-teknologin som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Känner jag mig själv rätt så kommer det snart något spel som jag bara måste prova som innefattar just användandet av VR-glasögon. Jagag ser fram emot det då det kan bli hur häftigt som helst!

Text: Markus Välimaa