Vitaminen som gör dig gladare och piggare

Många apotek och livsmedelsbutiker säljer D-vitamintillskott.
Hanna Grimgard
Många apotek och livsmedelsbutiker säljer D-vitamintillskott.

Med den mörkaste tiden bakom oss har vi ändå flera månader kvar till våren. För en universitetsstudent som spenderar flera timmar om dagen i föreläsningssalar är solljus begränsat. Här är tipsen på hur du tar dig igenom de sista mörka månaderna. 

Ewacarin Sehlstedt är lärare vid Umeå universitet och legitimerad dietist.  Foto: Johnny Vedberg
Ewacarin Sehlstedt är lärare vid Umeå universitet och legitimerad dietist.
Foto: Johnny Vedberg

Under den mörkaste och kallaste perioden av året träffar få strålar från solen oss. Enligt Ewacarin Sehlstedt, lärare vid Umeå universitet och dietist, är det då solen träffar vår hud som D-vitamin produceras i kroppen. Solljus är vår största källa till D-vitamin och därför är det svårt att få i sig tillräckligt av vitaminen på hösten och vintern, särskilt i norra Sverige.

Dagsbehovet av D-vitamin

Enligt livsmedelsverket är fet fisk en bra källa till D-vitamin men även vild svamp som till exempel kantarell och karl johan. Under sommarhalvåret är solexponering på huden den viktigaste källan till D-vitamin. I juni och juli räcker det att vara ute i solen i en kvart två till tre gånger i veckan. D-vitaminet som har bildats av solen lagras i kroppen och kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.
Trots detta är det vanligt med låga nivåer av D-vitamin.

Enligt Sehlstedt finns det en rekommendation för hur mycket D-vitamin du behöver som äldre, vuxen och barn. Barn och vuxna rekommenderas 10 mikrogram per dag och äldre som inte vistas ute lika mycket behöver 20 mikrogram.

Det behöver inte vara särskilt svårt att få i sig dagsbehovet av D-vitamin, utan en kan anpassa sin diet på olika sätt.
— De flesta mejeriprodukter är berikade med D-vitamin. 5 dl fil täcker halva dagsbehovet redan på frukosten, säger Ewacarin Sehlstedt.  

Vid användning av D-vitamintillskott under vinterhalvåret är det viktigt att tänka på dosen, vid intag av till exempel fet fisk och ägg kan tillskott vara onödigt.  Om en kontinuerligt överdoserar D-vitamin varje dag kan det bli skadligt, men annars lagras överskott i kroppen.  Enligt Sehlstedt är det dock omöjligt att överdosera D-vitamin genom mat.

— Vitaminen är viktig för muskelfunktioner, hjärta och kärl, immunförsvaret och för skelettet då det tar upp kalcium från maten. Den hjälper även till att reglera hjärnans serotoninnivå vilket i sin tur höjer humöret och gör en piggare. Ett underskott av D-vitamin kan resultera i trötthet, benskörhet och kramper, säger Sehlstedt.

Tips för att hålla humöret och energin på topp


– Tänd lampor så skapas mer serotonin i kroppen.

– Använd ljusrum, såsom Aurora på Umeå universitet.
– Försök vara ute i dagsljus någon gång om dagen.
– Träna för att kroppen ska producera endorfiner.
– Håll en balanserad kost.

Hanna Grimgard, Anja Hofberg Berggren

Redaktionen